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Am Rande der Musik: Synästhesien, Bilder, Farben, ...

Author(s) / Creator(s)

Behne, Klaus-Ernst

Abstract / Description

Der Begriff "Synästhesie" wird sowohl allgemein als auch akademisch verwendet, um eine Vielzahl von Phänomenen zu definieren. Zehn beispielhafte Ergebnisse ausgewählt aus ca. 100 Jahre empirische Forschung in der Synästhesie werden vorgestellt und diskutiert. Anhand der Definition von R. Cytowic (Synästhesia - A Union of the Senses, 19"8 9) wird vorgeschlagen, zwischen "Synästhesie" in ihrer ursprünglichen Bedeutung und "intermodalen Analogien" zu unterscheiden. Es ist möglich, acht unterscheidende Merkmale zu definieren, die ihre grundsätzlich unterschiedlichen Prozesse erklären (absolut/relative Zuschreibung). Beziehungen zwischen Synästhesie und absolute Tonhöhe (oder intermodale Analogien und relative Tonhöhe) sollten intensiver untersucht werden. Schließlich sollten Synästhesie als gegen intermodale Analogien wird aus ästhetischen Gründen als nicht besonders interessant erachtet. [Translated with www.DeepL.com]
The term »synesthesia« is generally as well as academically used to define a variety of phenomenons. Ten exemplary results chosen from approximately 100 years of empirical research in synesthesia are introduced and discussed. Using the definition of R. Cytowic (Synesthesia - A Union of the Senses, 19"8 9) the suggestion is made to differentiate between »synesthesia« in its original meaning and »intermodal analogies«. lt is possible to define eight discriminating characteristics explaining their basically different processes (absolute/relative attribution). Relations between synesthesia and absolute pitch ( or intermodal analogies and relative pitch) should be studied more intensively. Finally , synesthesia as opposed to intermodal analogies is judged to deserve no special interest for aesthetic reasons.The term »synesthesia« is generally as well as academically used to define a variety of phenomenons. Ten exemplary results chosen from approximately 100 years of empirical research in synesthesia are introduced and discussed. Using the definition of R. Cytowic (Synesthesia - A Union of the Senses, 19"8 9) the suggestion is made to differentiate between »synesthesia« in its original meaning and »intermodal analogies«. lt is possible to define eight discriminating characteristics explaining their basically different processes (absolute/relative attribution). Relations between synesthesia and absolute pitch ( or intermodal analogies and relative pitch) should be studied more intensively. Finally , synesthesia as opposed to intermodal analogies is judged to deserve no special interest for aesthetic reasons.

Persistent Identifier

Date of first publication

1991

Is part of

Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1991). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 8: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.

Publisher

Noetzel

Citation

Behne, K.-E. (1991). Am Rande der Musik: Synästhesien, Bilder, Farben, … In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 8: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Author(s) / Creator(s)
    Behne, Klaus-Ernst
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2020-08-20T10:03:33Z
  • Made available on
    2020-08-20T10:03:33Z
  • Date of first publication
    1991
  • Abstract / Description
    Der Begriff "Synästhesie" wird sowohl allgemein als auch akademisch verwendet, um eine Vielzahl von Phänomenen zu definieren. Zehn beispielhafte Ergebnisse ausgewählt aus ca. 100 Jahre empirische Forschung in der Synästhesie werden vorgestellt und diskutiert. Anhand der Definition von R. Cytowic (Synästhesia - A Union of the Senses, 19"8 9) wird vorgeschlagen, zwischen "Synästhesie" in ihrer ursprünglichen Bedeutung und "intermodalen Analogien" zu unterscheiden. Es ist möglich, acht unterscheidende Merkmale zu definieren, die ihre grundsätzlich unterschiedlichen Prozesse erklären (absolut/relative Zuschreibung). Beziehungen zwischen Synästhesie und absolute Tonhöhe (oder intermodale Analogien und relative Tonhöhe) sollten intensiver untersucht werden. Schließlich sollten Synästhesie als gegen intermodale Analogien wird aus ästhetischen Gründen als nicht besonders interessant erachtet. [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Abstract / Description
    The term »synesthesia« is generally as well as academically used to define a variety of phenomenons. Ten exemplary results chosen from approximately 100 years of empirical research in synesthesia are introduced and discussed. Using the definition of R. Cytowic (Synesthesia - A Union of the Senses, 19"8 9) the suggestion is made to differentiate between »synesthesia« in its original meaning and »intermodal analogies«. lt is possible to define eight discriminating characteristics explaining their basically different processes (absolute/relative attribution). Relations between synesthesia and absolute pitch ( or intermodal analogies and relative pitch) should be studied more intensively. Finally , synesthesia as opposed to intermodal analogies is judged to deserve no special interest for aesthetic reasons.The term »synesthesia« is generally as well as academically used to define a variety of phenomenons. Ten exemplary results chosen from approximately 100 years of empirical research in synesthesia are introduced and discussed. Using the definition of R. Cytowic (Synesthesia - A Union of the Senses, 19"8 9) the suggestion is made to differentiate between »synesthesia« in its original meaning and »intermodal analogies«. lt is possible to define eight discriminating characteristics explaining their basically different processes (absolute/relative attribution). Relations between synesthesia and absolute pitch ( or intermodal analogies and relative pitch) should be studied more intensively. Finally , synesthesia as opposed to intermodal analogies is judged to deserve no special interest for aesthetic reasons.
    en_US
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    notReviewed
  • Citation
    Behne, K.-E. (1991). Am Rande der Musik: Synästhesien, Bilder, Farben, … In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 8: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • ISBN
    3-7959-0633-4
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/2881
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.3266
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    Noetzel
  • Is part of
    Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1991). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 8: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Am Rande der Musik: Synästhesien, Bilder, Farben, ...
    de_DE
  • Title
    On the edge of music: synaesthesia, images, colours, … [Translated with www.DeepL.com]
    en_US
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    Version of Record