Book Part Version of Record

Attribution und Musikrezeption: Der Hörer als »naiver« Musikpsychologe

Author(s) / Creator(s)

Clemens, Michael

Abstract / Description

In diesem Aufsatz wird argumentiert, dass implizites Alltagswissen über musikpsychologische Sachverhalte - insbesondere das Wissen um Ursache und - 'Wirkungszusammenhänge in der Musik - unser Handeln und Erleben als Musikhörer durch Zuschreibungsprozesse entscheidend beeinflusst. Abgesehen von Überlegungen, warum Attributionstheorien in der Musikpsychologie vernachlässigt wurden, wird eine einfache musikbezogene Handlung mit Hilfe von Heckhausens erweitertem Motivationsmodell musikpsychologisch paradigmatisch analysiert. Schließlich werden weitere Untersuchungen zu attributionstheoretischen Prozessen beim Musikhören diskutiert. [Translated with www.DeepL.com]
This paper argues that implicit everyday knowledge concerning facts of music psychology - especially knowledge of cause - and - 'effect relations in music - decisively influences our actions and experiences as listeners of music by way of attribution processes. Apart from considerations as to why attribution theories have been neglected in music psychology, a simple action relating to music is paradigmatically analysed in terms of music psychology by means of Heckhausen's extended motivation model. Finally, further investigations of attribution-theoretical processes while listening to music are discussed.

Persistent Identifier

Date of first publication

1985

Is part of

Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1985). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 2: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Heinrichshofen.

Publisher

Heinrichshofen

Citation

Clemens, M. (1985). Attribution und Musikrezeption: Der Hörer als »naiver« Musikpsychologe. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 3: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Heinrichshofen.
  • Author(s) / Creator(s)
    Clemens, Michael
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2020-08-20T09:59:45Z
  • Made available on
    2020-08-20T09:59:45Z
  • Date of first publication
    1985
  • Abstract / Description
    In diesem Aufsatz wird argumentiert, dass implizites Alltagswissen über musikpsychologische Sachverhalte - insbesondere das Wissen um Ursache und - 'Wirkungszusammenhänge in der Musik - unser Handeln und Erleben als Musikhörer durch Zuschreibungsprozesse entscheidend beeinflusst. Abgesehen von Überlegungen, warum Attributionstheorien in der Musikpsychologie vernachlässigt wurden, wird eine einfache musikbezogene Handlung mit Hilfe von Heckhausens erweitertem Motivationsmodell musikpsychologisch paradigmatisch analysiert. Schließlich werden weitere Untersuchungen zu attributionstheoretischen Prozessen beim Musikhören diskutiert. [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Abstract / Description
    This paper argues that implicit everyday knowledge concerning facts of music psychology - especially knowledge of cause - and - 'effect relations in music - decisively influences our actions and experiences as listeners of music by way of attribution processes. Apart from considerations as to why attribution theories have been neglected in music psychology, a simple action relating to music is paradigmatically analysed in terms of music psychology by means of Heckhausen's extended motivation model. Finally, further investigations of attribution-theoretical processes while listening to music are discussed.
    en_US
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    notReviewed
  • Citation
    Clemens, M. (1985). Attribution und Musikrezeption: Der Hörer als »naiver« Musikpsychologe. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 3: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Heinrichshofen.
  • ISBN
    3-7959-0460-9
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/2800
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.3185
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    Heinrichshofen
  • Is part of
    Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1985). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 2: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Heinrichshofen.
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Attribution und Musikrezeption: Der Hörer als »naiver« Musikpsychologe
    de_DE
  • Title
    Attribution and music reception: The listener as "naive" music psychologist [Translated with www.DeepL.com]
    en_US
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    Version of Record