Test

Shut-D - Shutdown-Dissoziationsskala

Shutdown Dissoziationsskala

Shutdown Dissociation Scale

Author(s) / Creator(s)

Schalinski, I.
Schauer, M.
Elbert, T.

Abstract / Description

Die Shutdown-Dissoziationsskala wurde als strukturiertes Interview zur Diagnose einer etwaigen Dissoziationsneigung entwickelt. Die Itemgenerierung (15 Items) basiert auf den evolutionsbiologischen Grundlagen des Abwehrkaskadenmodells nach Schauer und Elbert (2010). Reliabilität: Die Skala zeigt eine hohe interne Konsistenz mit Cronbachs Alpha = .89. Der Retest-Reliabilitätsindex ist ebenfalls hoch (rtt = .93). Validität: Eine Faktorenanalyse ergab Hinweise auf eine eindimensionale Faktorstruktur. Die konvergente Validität wurde mit dem DES (Bernstein & Putnam, 1986) nachgewiesen (r = .86). Die Shutdown-Dissoziationsskala trennt Patienten mit unterschiedlicher Anzahl traumatischer Erlebnistypen und Psychopathologie von gesunden Probanden. Weiterhin differenziert die Skala Diagnosegruppen, die mit unterschiedlichem Traumabelastungsausmaß assoziiert sind. Die Konfrontation mit traumatischen Ereignistypen mit großer Nähe zum Angreifer verstärken das Auftreten und die Vielfalt von Dissoziationen (prädiktive Validität). Weiter zeigt sich ein höheres Ausmaß der Shutdown-Dissoziationen bei Patienten mit größeren Symptombelastungen (PTSB und Depression). Normen: Es liegen Cut-off-Werte vor. So kann der dissoziative Subtyp nach DSM-5 bei einer PTSB und einem Summenwert auf der Shutdown-Dissoziationsskala > = 16 diagnostiziert werden.
The shutdown dissociation scale was developed as a structured interview to diagnose a possible dissociation tendency. The item generation (15 items) is based on the evolutionary biological principles of the defence cascade model according to Schauer and Elbert (2010). Reliability: The scale shows a high internal consistency with Cronbach's alpha = .89. The retest reliability index is also high (rtt = .93). Validity: A factor analysis revealed indications of a one-dimensional factor structure. Convergent validity was demonstrated with the DES (Bernstein & Putnam, 1986) (r = .86). The shutdown dissociation scale separates patients with different numbers of traumatic experience types and psychopathology from healthy subjects. Furthermore, the scale differentiates diagnosis groups associated with different degrees of trauma burden. The confrontation with traumatic event types with great proximity to the attacker reinforces the occurrence and variety of dissociations (predictive validity). Furthermore, a higher degree of shutdown dissociations is shown in patients with greater symptom burden (PTSB and depression). Norms: Cut-off values are available. Thus, the dissociative subtype according to DSM-5 can be diagnosed with PTSB and a sum value on the shutdown dissociation scale > = 16.

Persistent Identifier

Date of first publication

2016

Language of content

German

Publisher

ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive

Citation

Schalinski, I., Schauer, M. & Elbert, T. (2016). Shut-D. Shutdown-Dissoziationsskala [Verfahrensdokumentation, Fragebogen deutsch, englisch und norwegisch sowie Durchführungshinweise]. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.4596
  • 2
    2021-02-19
    Change of front page incl. citation and DOI
  • 1
    2018-03-19
  • Author(s) / Creator(s)
    Schalinski, I.
  • Author(s) / Creator(s)
    Schauer, M.
  • Author(s) / Creator(s)
    Elbert, T.
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2021-02-26T09:43:21Z
  • Made available on
    2016-12-05T16:50:15Z
  • Made available on
    2018-03-19T09:22:07Z
  • Made available on
    2021-02-26T09:43:21Z
  • Creation date
    2015
  • Date of first publication
    2016
  • Abstract / Description
    Die Shutdown-Dissoziationsskala wurde als strukturiertes Interview zur Diagnose einer etwaigen Dissoziationsneigung entwickelt. Die Itemgenerierung (15 Items) basiert auf den evolutionsbiologischen Grundlagen des Abwehrkaskadenmodells nach Schauer und Elbert (2010). Reliabilität: Die Skala zeigt eine hohe interne Konsistenz mit Cronbachs Alpha = .89. Der Retest-Reliabilitätsindex ist ebenfalls hoch (rtt = .93). Validität: Eine Faktorenanalyse ergab Hinweise auf eine eindimensionale Faktorstruktur. Die konvergente Validität wurde mit dem DES (Bernstein & Putnam, 1986) nachgewiesen (r = .86). Die Shutdown-Dissoziationsskala trennt Patienten mit unterschiedlicher Anzahl traumatischer Erlebnistypen und Psychopathologie von gesunden Probanden. Weiterhin differenziert die Skala Diagnosegruppen, die mit unterschiedlichem Traumabelastungsausmaß assoziiert sind. Die Konfrontation mit traumatischen Ereignistypen mit großer Nähe zum Angreifer verstärken das Auftreten und die Vielfalt von Dissoziationen (prädiktive Validität). Weiter zeigt sich ein höheres Ausmaß der Shutdown-Dissoziationen bei Patienten mit größeren Symptombelastungen (PTSB und Depression). Normen: Es liegen Cut-off-Werte vor. So kann der dissoziative Subtyp nach DSM-5 bei einer PTSB und einem Summenwert auf der Shutdown-Dissoziationsskala > = 16 diagnostiziert werden.
    de_DE
  • Abstract / Description
    The shutdown dissociation scale was developed as a structured interview to diagnose a possible dissociation tendency. The item generation (15 items) is based on the evolutionary biological principles of the defence cascade model according to Schauer and Elbert (2010). Reliability: The scale shows a high internal consistency with Cronbach's alpha = .89. The retest reliability index is also high (rtt = .93). Validity: A factor analysis revealed indications of a one-dimensional factor structure. Convergent validity was demonstrated with the DES (Bernstein & Putnam, 1986) (r = .86). The shutdown dissociation scale separates patients with different numbers of traumatic experience types and psychopathology from healthy subjects. Furthermore, the scale differentiates diagnosis groups associated with different degrees of trauma burden. The confrontation with traumatic event types with great proximity to the attacker reinforces the occurrence and variety of dissociations (predictive validity). Furthermore, a higher degree of shutdown dissociations is shown in patients with greater symptom burden (PTSB and depression). Norms: Cut-off values are available. Thus, the dissociative subtype according to DSM-5 can be diagnosed with PTSB and a sum value on the shutdown dissociation scale > = 16.
    en
  • Publication status
    publishedVersion
    en
  • Review status
    reviewed
    en
  • Citation
    Schalinski, I., Schauer, M. & Elbert, T. (2016). Shut-D. Shutdown-Dissoziationsskala [Verfahrensdokumentation, Fragebogen deutsch, englisch und norwegisch sowie Durchführungshinweise]. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.4596
    de_DE
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/466.2
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.4596
  • Language of content
    deu
    en_US
  • Publisher
    ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive
    en_US
  • Is based on
    Schalinski, I., Schauer, M. & Elbert, T. (2015).The Shutdown Dissociation Scale (Shut-D). European Journal of Psychotraumatology (Online Journal), 6, No. 25652.
  • Is related to
    https://doi.org/10.3402/ejpt.v6.25652
  • Is related to
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/11217
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Shut-D - Shutdown-Dissoziationsskala
    de_DE
  • Alternative title
    Shutdown Dissoziationsskala
    de_DE
  • Alternative title
    Shutdown Dissociation Scale
    en_US
  • DRO type
    test
    en_US
  • DFK number from PSYNDEX
    9007117
  • Visible tag(s)
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